NASA heeft 3 verschillende onderzoekscentra. NASA Ames (waar ik werk), NASA Glenn, en NASA Langley. Daarnaast is er ook een vluchtonderzoekscentrum waarvan alle testvluchten plaatsvinden. Dit is NASA Dryden Flight Research Center en het bezoeken van dit onderzoekscentrum is ons hoofddoel van deze zakenreis. Thomas heeft dit bezoek geregeld via een contact van de afdeling waar hij werkt. NASA Dryden ligt op een luchtmachtbasis. Dat betekend dat je er niet zomaar naartoe kunt rijden. Via de contactpersoon bij Dryden was ons bezoek van te voren natuurlijk aangekondigd, dus warden we vanmorgen door de militairen de basis opgelaten. De luchtmachtbasis, Edwards Airforce Base, ligt in het midden van de woestijn. De perfecte locatie natuurlijk om testvluchten uit te voeren. Enige nadeel is de brandende zon en de temperatuur die vandaag boven de 40 graden is. Bij NASA Dryden aangekomen moesten we eerst naar het bezoekerscentrum voor een badge. Ook al werken we voor NASA, toch moeten we als buitenlanders hier weer een andere badge krijgen en moeten we constant geëscorteerd worden.
|
Bij de ingang van NASA Dryden Flight Research Center. |
Ik zal maar niet al te gedetailleerd ingaan op wat we vandaag allemaal hebben gezien, maar onze contactpersoon heeft erg veel werk gemaakt van dit driedaagse bezoek. Geen moment van de dag blijft onbenut. Allereerst zijn we naar een apart gedeelte van de basis gegaan waar een nieuw onbemand vliegtuig wordt klaar gemaakt voor de eerste testvlucht over een aantal weken. Dit testtoestel, de X-56a, wordt op afstand bestuurd en is een testbed voor nieuwe stuuralgoritmen. Er kunnen verschillende typen vleugels op gemonteerd worden. Het toestel is door Lockheed Martin ontworpen en wordt na de eerste testvluchten overgedragen aan NASA voor onderzoek. Het is de bedoeling om dit toestel open source te maken, zodat universiteiten en andere instellingen er ook gebruik van kunnen maken. We kregen hier een erg uitgebreide uitleg. Erg bijzonder, want er zijn nog maar weinig mensen die dit toestel van dichtbij hebben kunnen zien. We mochten hier dan ook geen foto’s van maken.
|
Dream Chaser. |
Vervolgens hebben we wat vluchtsimulators bezocht. Een F18 simulator en een simulator die op dit moment wordt omgebouwd om de Dream Chaser te kunnen simuleren. Daarna zijn we naar een hangar gegaan waar verschillende testvliegtuigen staan die gebruikt worden voor onderzoek. Een van de toestellen was een F18 waar op dit moment aan werd gewerkt. Een van de mannen die daar aan het werk waren heeft ons nog een uitgebreide uitleg gegeven van de meetapparatuur die op het vliegtuig zit voor onderzoek. Heel interessant allemaal. In deze hangaar stond ook de Dream Chaser (
link). De vervanger voor de Space Shuttle zeg maar. Dit voertuig wordt op dit moment klaargestoomd voor de eerste testvluchten.
Buiten de hangaar hebben we ook nog verschillende toestellen gezien. Ook konden we het Space Shuttle Transfer System zien. Hier werd de Space Shuttle na een landing op deze uitvalsbasis bovenop de 747 van NASA geplaatst om hem vervolgens weer naar Kennedy Space Center te vervoeren. Na de lunch hebben het lab bezocht voor onbemande vliegtuigen. Daarna zijn we bij de bibliotheek langsgegaan, waar we een lading boeken hebben meegekregen. Erg mooie titels waar ze er blijkbaar te veel van hadden. De laatste stop van het officiële bezoek vandaag was nog een andere simulator. Hier was het moeilijk om wakker te blijven na de tot nu toe erg intensieve rondleiding.
|
Overal vliegtuigen te bezichtigen. |
Na de rondleiding zijn Thomas en ik nog even langs 2 plekken gegaan op de luchtmachtbasis waar verschillende oude vliegtuigen opgesteld staan om te bezichtigen. Het is onvoorstelbaar hoeveel lucht- en ruimtevaart geschiedenis hier te vinden is. Ik denk dat er geen andere plek op aarde is waar zoveel testvluchten zijn uitgevoerd. De vliegtuigen op deze verschillende bezichtigingsplekken zijn daar getuige van en hebben allemaal een belangrijke rol gehad in de geschiedenis van de luchtmachtbasis. Na het maken van vele foto’s in de brandende zon zijn we weer richting het hotel gereden, zo’n 45 minuten rijden van de basis. Vanavond zijn we lekker uit eten gegaan en daarna was het al weer tijd om onder de wol te gaan. Morgen moeten we namelijk nog vroeger opstaan, al om half zes...............
Geen opmerkingen:
Een reactie posten