Ik zit op het vliegveld te wachten voor de terugvlucht naar huis. Het was een erg goede week, maar ik ben altijd weer blij om terug naar huis te gaan. Vooral als je dan weer op het vliegveld zit te wachten. Vandaag ben ik niet meer naar de conferentie gegaan. Er was ook niet zoveel meer te beleven. Ik zag nog maar zeer weinig mensen rondlopen. Vanochtend was er nog een bezoek aan verschillende faciliteiten georganiseerd voor het technisch comité waar ik lid van ben. Dat is één van de leuke voordelen van een comitélid zijn. Het zijn ook faciliteiten waar je normaal niet zo snel komt. We zijn eerst naar een NASA vestiging gegaan waar ze onderzoek naar luchtverkeersleiding doen. Deze vestiging, NASA NTX genaamd, is een dependance van NASA Ames. Het coole is dat hier alle softwaretools die bij NASA Ames ontwikkeld worden om het werk van de luchtverkeersleiding makkelijker te maken getest worden met echte vliegtuigdata. Deze NASA faciliteit staat namelijk in directe verbinding met de luchtverkeersleidingfaciliteit van de FAA die ernaast ligt. Het was erg leuk om te zien. NASA ontwikkeld heel veel softwaretools die uiteindelijk ook echt geïmplementeerd worden door de FAA. Wist je trouwens dat iedere vlucht die je maakt waar dan ook ter wereld gebruik maakt van één of andere NASA technologie. Niet voor niets is de slogan voor het luchtvaartonderzoek van NASA: “NASA is with you when you fly” ;-)
Na het bezoek aan NASA NTX zijn we naar de naastgelegen FAA faciliteit gegaan voor een tour. Vanuit hier wordt het luchtverkeersmanagement van iedere vlucht in een groot gebied rond Dallas verzorgd. Het was leuk om te zien. Tot slot zijn we nog naar het vluchtoperatiecentrum van American Airlines gegaan. American Airlines is de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Het was dus erg indrukwekkend om te zien. Er zijn hier constant heel veel mensen aan het werk om alle vluchten van American Airlines goed te laten verlopen. Je zou denken dat een vliegtuig uit zichzelf vliegt als het eenmaal in de lucht is, maar er zijn heel vele mensen op de grond nodig om alles gladjes te laten verlopen. Het operatiecentrum heeft dus verschillende malen contact met ieder vliegtuig tijdens de vlucht en kan bijvoorbeeld een snellere route voorstellen, of een omleiding om langs slecht weer te vliegen. Hier worden ook softwaretools van NASA gebruikt. Na dit bezoek ben ik nog lekker gaan lunchen met 2 andere leden van het comité. Texas staat natuurlijk bekend om zijn BBQ, dus we zijn naar een BBQ restaurant gegaan. Erg lekker, maar ik kreeg de helft van het eten maar op. Ik heb nu dus nog wat leftovers in mijn rugzak zitten die ik waarschijnlijk thuis nog opeet. We gaan zo instappen, dus het is nu even over en sluiten.
|
Het operatiecentrum van American Airlines. |
|
BBQ in Dallas. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten